Ludvig Holberg ville have fyldt 300 år den 3. december 1984. Holberg er mere spillevende end nogensinde. Det ses af såvel de aktuelt betonede bidrag som de videnskabelige artikler. Holberg ville lære danskerne at tale dansk. Han ville lære folk at tænke selv, og for at lære det må man lære at formulere sig, man må lære at tale og skrive.
Indhold:
- Forord ved Grethe F. Rostbøll (s. 7-8)
- Tak og Holberg-stik (s. 9-10)
- Christian Wilster: Ludvig Holberg” (s. 11-12)
- Britta Schall Holberg: Vi kan lære af Holberg også i dag” (s. 13-19)
- Sv. Eegholm-Pedersen: Holbergord og Holbergcitater” (s. 21-29)
- F. J. Billeskov Jansen: Holberg som oversætter” (s. 31-41)
- Ludvig Holberg: “Epistel 415 – Om Sproget” (s. 43-47)
- Arne J. Hermann: “Holberg – banebryder for modersmål og folkestyre” (s. 49-53)
- Jørgen Stegelmann: “Holbergs replikker” (s. 55-68)
- John Price interviewet af Else Cornelius: “Spil Holbergs tekster på pålydende værdi!” (s. 69-75)
- Anne E. Jensen: “Holberg og det kvindelige publikum” (s. 77-89)
- Morten Bredsdorff: “Holberg og Kierkegaard” (s. 91-103)
- Morten Bredsdorff: “Grundtvig og Holberg” (s. 105-108)
- Jens Schoustrup Thomsen: “Item Skiemtsomme Materier” (s. 109-115)
- Jørgen Hunosøe: “Holberg og gymnasiet. Kan man undervise i Holberg?” (s. 117-124)
- Poul Hansen: “[intlink id=”757″ type=”post”]Modersmål-Selskabet — de første fem år[/intlink]” (s. 125-130)
- Praktiske oplysninger om Modersmål-Selskabet (s. 131-133)
København, C.A.Reitzel, 1984. 131 sider.
(Modersmål-Selskabets Årbog 1984).
Udsolgt